Wiadomości z rynku

poniedziałek
30 grudnia 2024

Chłodniej w szoferkach

Klima? W ciężarówkach dalekobieżnych to normalne!
23.05.2008 00:00:00
Klimatyzacja w ciężarówce przestała być luksusem. Dziś mają ją niemal wszystkie nowe pojazdy dalekobieżne i coraz więcej budowlanych oraz dystrybucyjnych. Przewoźnicy chętnie montują też klimę do już użytkowanych, starszych ciężarówek. Coraz częściej klima zamawiana jest również do nowych ciężarówek dystrybucyjnych i budowlanych. Zakup nowego samochodu ciężarowego z klimatyzacją jest tańszy niż kupno ciężarówki bez klimy i późniejsze montowanie klimatyzatora w autoryzowanym serwisie (dokładana klima jest dwa razy droższa od fabrycznej).
Jedną z podstawowych przyczyn wzrostu liczby pojazdów wyposażonych w klimatyzację są. problemy kadrowe przewoźników. Na rynku brakuje kierowców, więc przedsiębiorcy transportowi walczą o nich, nie tylko oferując coraz wyższe wynagrodzenia, ale również podnosząc komfort ich pracy.
Ponad 16 t zawsze z klimą
Już od kilku lat przewoźnicy zamawiają nowe ciężarówki dalekobieżne o DMC pow. 16 t niemal wyłącznie z klimatyzacją. - Zamówienia na długodystansowe pojazdy bez klimatyzacji to odosobnione przypadki - mówi Paweł Paluch ze Scania Polska.
Coraz częściej klima zamawiana jest również do nowych ciężarówek dystrybucyjnych i budowlanych. - W klimatyzację wyposażanych jest już nawet około 50 proc. zamawianych u nas lekkich ciężarówek Iveco Daily - ocenia Krzysztof Moczulski z Iveco Poland. Nieco inaczej sytuacja wygląda na rynku wtórnym.
Taniej kupić od razu
Zakup nowego samochodu z klimatyzacją jest tańszy niż kupno ciężarówki bez klimy i późniejsze montowanie klimatyzatora w autoryzowanym serwisie (dokładana klima jest dwa razy droższa od fabrycznej). Rynek takich usług opanowały niezależne firmy, oferujące aftermarketowe klimatyzatory renomowanych marek (np. Eberspächer, indel B, Webasto) za znacznie mniejsze pieniądze. Na przykład klimatyzację o mocy 900 watów lub nieco większej wraz z montażem można mieć już za około 5 tys. zł netto.
Do jazdy i na postój
Aftermarketowe klimatyzatory oferowane są w dwóch wersjach: uniwersalnej i postojowej. Te pierwsze (mocniejsze) mogą pracować podczas jazdy i na postoju, drugie (słabsze) tylko na postoju. Jedne i drugie mają pewną przewagę nad fabrycznymi klimatyzacjami - działają też przy wyłączonym silniku.
Prawie jak klima
Popularność zdobywają też wodne schładzacze powietrza (m.in. Eberspächer, EBERCOOL i Webasto NiteCool TCC-100) dostępne podobnie jak klimatyzatory w wersjach uniwersalnej i postojowej.
Trzy pytania do. Marka Piekarza, szefa serwisu klimatyzacji Auto Klima w Lublinie:
- W jaki sposób dbać o klimatyzację w samochodzie ciężarowym?
- Mimo że ciężarówki są eksploatowane znacznie intensywniej niż auta osobowe, zasady eksploatacji i obsługi klimatyzacji są podobne. Żeby układ działał prawidłowo, wystarczy jedna wizyta kontrolno-serwisowa rocznie w warsztacie zajmującym się klimatyzacjami. Podczas takiego serwisu sprawdzana jest szczelność systemu, uzupełniany poziom środka chłodzącego, klimatyzacja jest dezynfekowana i wymieniany filtr. Filtr osuszający wystarczy wymieniać raz na trzy lata. Na co dzień należy pamiętać, że dla żywotności sprężarki klimatyzacji najważniejsze jest jej właściwe smarowanie. Klimatyzację należy więc włączać chociaż na kilka minut, również gdy nie ma upałów. Myjąc samochód w myjni ciśnieniowej, warto też delikatnie przemyć chłodnicę klimatyzacji. Szybko zabija się ona zanieczyszczeniami, co może prowadzić do zmniejszenia wydajności systemu.
- Czy oferowane w hipermarketach i sklepach motoryzacyjnych środki do dezynfekcji klimy w aerozolu są skuteczne?
- To półśrodek, jak na przykład starter w aerozolu, który doraźnie pomoże uruchomić silnik samochodu, jednak nie wyeliminuje problemów z odpalaniem. Podobnie środek do dezynfekcji w aerozolu, który wpuszczany jest do układu przez kratki nawiewu. Może zdezynfekować przewody układu, jednak nie dotrze do parownika, a to właśnie w nim odkłada się pleśń będąca przyczyną przykrego zapachu.
- Czy decydując się na montaż klimatyzacji, lepiej wybrać używaną oryginalną czy renomowaną aftermarketową?
- Zdecydowanie odradzam użytkownikom ciężarówek montaż używanych klimatyzacji. To skomplikowana operacja, a w przypadku używanego systemu zwykle okazuje się, że jest on niekompletny. Zgromadzenie brakujących elementów, serwis i prawidłowe dostrojenie używanej klimatyzacji może trwać nawet miesiąc. Aftermarketową klimatyzację można natomiast zamontować w ciągu jednego, dwóch dni.
Koszty serwisowania klimatyzacji w ciężarówce
Sprawdzenie szczelności układu 50 zł
Uzupełnienie środka chłodzącego 150 zł
Napełnienie układu środkiem chłodzącym 250 zł
Dezynfekcja 100 zł
Wymiana filtra kabinowego 100 zł
Wymiana filtra osuszającego 300 zł
Sprężarka klimatyzacji 1.500 zł (regenerowana) / 2.500 zł(nowa)
Płukanie układu po zatarciu sprężarki 600 zł
źródło: wybrane niezależne warsztaty obsługi klimatyzacji
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.