Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Nowoczesne technologie w Europejskim Centrum Logistycznym ILS

Postęp prac na budowie w Zakroczymiu
29 kwietnia 2016
Minął rok od rozpoczęcia budowy Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju ILS w Zakroczymiu. Będzie to największe w Europie Środkowo-Wschodniej centrum logistyczne branży motoryzacyjnej. 
Otwarcie Centrum planowane jest na styczeń 2017 roku. Jego budowa ma kosztować ponad 155 mln zł. Obecnie zaawansowanie robót budowlanych można ocenić na 95 procent. 

Urządzają wnętrza

Zakończone są roboty drogowe. Przed budynkiem biurowym oraz halami magazynowymi powstał ogromny parking osobowy, a także rozbudowano parkingi dla dostawców (na ok. 60 samochodów ciężarowych). Ponadto, wykonano drogi dojazdowe, chodniki i zagospodarowano tereny zielone. 
Na przełomie roku 2015 i 2016 ukończone zostały również prace związane z budową głównej hali, czyli najważniejszego obiektu centrum. Ma ona powierzchnię 30 tys. m2. Zakończenie budowy umożliwiło rozpoczęcie robót, związanych z zagospodarowaniem wnętrza. W połowie wykonano już zabudowę regałową. Docelowo ma ona liczyć 4 piętra, o łącznej powierzchni 56 tys. m2. Dodatkowo powstaje dwupoziomowa platforma stalowa o powierzchni po 1,4 tys. m2 na każdym poziomie. 
Oprócz budowy nowej hali, zajęto się dostosowaniem istniejących już dwóch budynków na terenie Centrum. W pierwszej hali magazynowej, na powierzchni 5000 m2, będzie możliwe składowanie do 80 tys. sztuk opon. W drugiej hali, takiej samej wielkości, magazynowane będą towary łatwopalne i części karoseryjne. 

Czym jest ILS?

ILS Sp. z o.o. to dostawca usług i rozwiązań logistycznych, który obsługuje grupę Inter Cars SA, jak również podmioty zewnętrzne. Celem spółki jest stworzenie Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju jako strategicznego punktu logistycznego opartego na innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych, który wyraźnie zwiększy wydajność przepływu towarów. Będzie to najnowocześniejszy magazyn zajmujący się dystrybucją części zamiennych w Europie. Ma on przejąć główny ciężar obsługi klientów. Centrum w Zakroczymiu będzie sercem logistyki Inter Cars. Stąd towar będzie wysyłany do magazynów regionalnych w Polsce (w Poznaniu, Wrocławiu i Sosnowcu) oraz w Rydze i Braszowie, a także do okolicznych filii i warsztatów. Zostaną w nim wykorzystane najnowsze technologie i metody dotychczas używane tylko przez firmy amerykańskie. Inwestycja ma znaczenie strategiczne – pozwoli sprostać wyzwaniom dalszego, równie szybkiego rozwoju na rynku krajowym oraz całej Europy Centralnej i Wschodniej w perspektywie kolejnych lat.

Nowoczesne sortery

Centrum Logistyki wyróżniać się będzie nowoczesną technologią. Od października 2015 trwa instalacja innowacyjnego systemu do sortowania towarów. Obecnie jest ona gotowa w ok. 60%. Wykonano już najważniejsze elementy: crossbelt sorter (dzielący towar na klientów) i shoe-sorter (dzielący opakowania wysyłkowe na kierunki). Do zrobienia została część taśmociągu.
W Centrum ILS będzie można przesortować 30 tys. sztuk towaru i 2,5 tys. paczek na godzinę. Wszystko to dzięki najnowocześniejszemu i zaawansowanemu technologicznie systemowi sorterów, dostosowanemu do wymogów branży motoryzacyjnej. Montaż urządzeń zakończy się w maju 2016 roku. 
System sorterów będzie składać się: ze stacji przyjęcia dostaw i zwrotów, taśmociągów o łącznej długości 11 km, sortera towarów (crossbelt) i sortera opakowań wysyłkowych. Crossbelt sorter to sorter o poprzeczno-taśmowej konstrukcji. Towary są układane na szerokich czterokątnych taśmach, które poruszają się w ustalonej trajektorii. W przewidzianym miejscu taśma kieruje je w prawo lub w lewo. Operacja przekazania do odpowiedniego zrzutu odbywa się poprzez mechaniczne obracanie taśmy. 
Sorter posiadać będzie 720 zrzutów, czyli indywidualnych destynacji. Towary będą na niego wprowadzane manualnie po zeskanowaniu. Prędkość sortera to 1,5 m/s. Ta technologia umożliwi sortowanie ok. 30.000 sztuk towaru na godzinę. Biorąc pod uwagę, iż głównym asortymentem obsługiwanym przez ILS są części samochodowe, ogromnym wyzwaniem jest realizacja unikalnej technologii podawania towarów na sorter i ich wyrzutu do odpowiednio zaprojektowanych zrzutów. Jednoczesny zrzut towarów ciężkich (tarcz hamulcowych) i lekkich (żarówek) wymaga dynamicznego regulowania prędkości zrzutów wykonywanych z taśm, kąta ich wpadania do zrzutów oraz precyzyjnego ich wyhamowania, aby produkty nie uległy uszkodzeniu.
Sorter ślizgowy zapewnia wysoką wydajność oraz dokładność sortowania wielu rodzajów produktów. To poziomy system, którego przenośnik wykonany jest z tłoczonych profili aluminiowych. Konstrukcja przenośnika jest zamkniętą powierzchnią, żaden obiekt nie może spaść lub utknąć. Elementy ślizgowe przesuwają się wzdłuż profili nośnych, zmieniając delikatnie kierunek transportowanych produktów w stronę pochylni prowadzącej do punktu odbioru. Liczba elementów ślizgowych zależy od długości sortowanych towarów. System umożliwia segregowanie na jedną lub na obie strony linii. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.